Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium
Bethlen - Általános Iskola Bethlen - Gimnázium Bethlen - Keveháza utcai telephely Bethlen - Kincskereső tagiskola
Webes levelezés
Ökoiskola

Andromeda Travel

Vida Fitness


Hírek
Szerző: Dunayné Limbek Andrea @ 2013. június 28. - 16:01 :: 1671 megtekintés :: 0 hozzászólás :: Ökoiskola

ÉV VÉGI ÖKOISKOLAI BESZÁMOLÓ
2012/2013-as tanév
Összeállította: Dunayné Limbek Andrea


1. Terepgyakorlatok:

a) 2012. szeptember 19-21-ig a 9.A, szeptember 26-28-ig a 9.B osztály vett részt terepgyakorlaton Pénzesgyőrben.
Programjainkat (túra a Gerence patak szurdokvölgyébe, útközben a különböző növénytársulások és az ott élő növényfajok megismerése, az utunkba kerülő kisebb állatok tanulmányozása, éjszakai túra, szarvasbőgés hallgatása, tájékozódás az éjszakai égbolton, ökológiai mérések végzése az erdőben, előbb az ott élő fafajok megismerése, a holt fák szerepe az erdőben, környezeti érzékenyítő játékok) jól sikerültek.
Hazatérve mindkét osztály jó eredményekkel számolt be a tanult növényfajokból és egyéb ismeretekből.

b) 2013. május 6-8-ig a 8. évfolyam vett részt terepgyakorlaton Bugacon. Az alacsony osztálylétszámok miatt egyszerre vittük a két osztályt. Sajnos az időjárás nem kedvezett nekünk, ezért pl. az első este nem tudtunk éjszakai túrára menni, mert vihar volt, másnap estére halasztottuk. A többi programot (tanulmányi túra az Ősborókásba, közben különböző növényfajok megismerése, a szürkemarha gulya megtekintése, Pásztormúzeum látogatás, viperafarm látogatás, lovasbemutató megtekintés, öko-tanya látogatás Demeter Sándornál, bagolyköpet boncolás, játékos növényismereti vetélkedők, gyerekek által megtartott kiselőadások) sikeresen megvalósítottuk. Összességében jól zárult a terepgyakorlat, ennek ellenére a diákok beszámolói vegyes eredményeket mutatnak.

c) A börzsönyi terepgyakorlat helyett Török Csaba és Ugron Ábel földrajz-történelem terepgyakorlatot szervezett a Balaton-felvidékre.
A következőkben Török Csaba beszámolóját olvashatjuk:
„Az idén új helyszín mellett döntöttem. Indok: a 10. osztályos tananyag regionális földrajzát is szerettem volna hasznossá tenni (a Börzsöny csak a 9. tananyagra épített...és a terepgyakorlat az ismert okokból a 10 osztályban kerül megszervezésre).A másik ok, ami a váltás mellett szól: a terepgyakorlat interdiszciplinárissá tétele - úgy gondolom egy táj, egy régió megismerésében a regionális földrajzát tökéletesen kiegészítik az adott hely történelmi vonatkozásai. Ezen közreműködés történelmi kérdéseit Ugron Ábel kolléga vezényelte.
Helyszín: Balaton-felvidék.
Pálinkás Katalin évfolyamfelelős hathatós segítségével, szervezésével találtuk meg az ideálishoz közeli szállást Révfülöpön (ami mellette szólt: - fekvés, a csillagtúraszerűen meglátogatandó helyszínek metszéspontjában, - és természetesen az ár/érték arány: szállás díja, étkezések.)

A program:
1. nap: érkezés a szállásra, szállásfoglalás, vacsora, esti túra - kis hegymászás (csillagászati ismeretek a révfülöpi kilátóban). Tervben volt még a nagyvázsonyi Kinizsi-vár látogatása, amely a középkori Magyarország végvári véd-rendszerét mutatta volna be....sajnos az autóbusz több órás késése ezt meghiúsította.
2. nap: a következő helyszínek maratoni látogatása:
Szent-György hegy (hegymászás - kiselőadások a Balaton-felvidéki vulkanizmusról - a bazaltorgonák megtekintése)
Szigligeti-vár (séta a várban - kiselőadások a végvárrendszerről) -
Kékkúti Theodora ásványvíz palackozó üzem látogatása (Pintér László anyukájának kapcsolatai révén sikerült bejutnunk hazánk legjelentősebb ásványvíz palackozó üzemébe, időpontra mentünk - 2 csoport: gyárlátogatás, prezentáció)
Kőtenger (kiselőadások)
Hegyestű geológiai rezervátum (kiselőadás - hegymászás)
3. nap: szállás elhagyása,
Tihany (apátság- kiselőadások, Levendula-ház oktatási központ látogatása: prezentáció megtekintése, interaktív feladatok megoldása, gejzírmező -séta. majd séta Tihanyban, szabad program.
(szintén tervben volt a veszprémi vár látogatása is erre a napra, de idő hiányában ez elmaradt).
Ami új az eddigi terepgyakorlatokhoz képest: a diákok a helyszínen tartják a kiselőadásokat, így az információt egyben közvetlenül, vizuálisan is megtapasztalhatják. A diákok szépen dolgoztak, kulturáltan viselkedtek, semmi kihágás (a szállásadók is jelezték a végén, hogy ilyen rendes, kulturált társaságot nem nagyon láttak...ami azért valljuk be, jóleső érzés)
Személyes észrevétel: minimális változtatás várható a jövő évre: a helyszínek sorrendjében és talán egy-két helyszín ki is marad (túl sok...hiába mind gyönyörű...pl. a második nap utolsó helyszínére érve már szellemileg és fizikailag is nagyon elfáradt a társaság).”

2. ÖKO-TÉMAHÉT  2013 ápr. 15-22

a) Az Öko-témahét keretében ápr. 18-án csütörtökön interaktív vetítést tartottunk az aulában a 7-12 évfolyam részére a 3.-4.-5. és 6. órában. (kivéve a 10. évfolyam, mert ők terepgyakorlaton voltak)
A vetítés a Magyar Természetvédők Szövetségén keresztül a REDUSE program keretén belül valósult meg.
Érdekes, a nyersanyagok fogyásáról és az újrahasznosítás fontosságáról, módjairól szóló, néhol megrázó, nagyon elgondolkoztató filmet láthattunk. Profi vetítőberendezéssel, fiatal, lendületes, a gyerekek nyelvén (valamint angolul és németül anyanyelvi szinten) beszélni tudó előadóval találkoztak a gyerekek. Diákoknak, kollegáknak egyaránt tetszett ez a program.
Az Öko-témahét egészében zajló programok:

b) Osztályonként egy tárgy készítése újrahasznosított anyag(ok)ból (1-12 évf.)
  legyen tetszetős, ötletes, szellemes, esztétikus, hogy elnyerje a zsüri (Illés Áron, Molnár Erzsi és Hetzl Andi) tetszését

c) 1-4 évf.: Rajzverseny lebonyolítása az osztályban az alább olvasható témakörökben,      osztályonként az első három helyezett díjazása, a tetszetős rajzok kiállítása a folyosón 

d) 5-12 évf.: Faliújságot készíteni az alább olvasható témakörökben, osztályonként egy darabot
Az osztályok tablóját kitettük az első emeleti paravánokra, ott rendeztünk kiállítást belőlük 
A faliújságok értékelését is a fent említett zsüri végezte

e) 5-12 évf.: Osztályterem dekorációt készíteni valamely környezetvédelmi témában. A dekorációk értékelésében a zsürin kívül a diákönkormányzat képviselője is részt vett (Fodor Anna 8. b)

Témakörök, amelyekről rajzot ill. faliújságot kellett készíteni:
1. Kőolajkatasztrófák (hatásuk, megszüntetésének munkálatai, megelőzésük)
2. Üvegházhatás (mely anyagok okozzák, hatása, megelőzés)
3. Alternatív energiák – szélenergia és napenergia
4. Alternatív energiák – vízenergia és geotermikus energia
5. Biogazdálkodás: vegyszermentesség, komposztálás, komposzt-wc
6. Szelektív gyűjtés, újrahasznosítás
7. A háztartás környezetvédő takarítószerei, mosószerei
8. Fenntarthatóság a közlekedésben – hibrid autók, alternatív üzemanyaggal működő autók
9. Atomenergia, előnyei, hátrányai
10. Fényszennyezés, zajszennyezés és hatásaik
11. Légszennyezés, szmogok, savas esők
12. Vízszennyezés, hazánk vizeiben (milyen gyárak, milyen vegyi anyagokkal, hőszennyezés, tiszai ciánszennyezés)
13. Autópályák és hatásuk az élővilágra
14. Bio-kozmetikumok

3. „Tisztaságot Újbudán” akció záróünnepségének helyszíne volt iskolánk. Az Újbuda Prizma Kft. szervezésében zajlott az ünnepség, melynek keretében Hoffmann Tamás polgármester úr és Simicskó István államtitkár úr egy fát ültetett el az iskolánk előtt levő zöldterületen, melyet tájékoztató táblával is elláttunk, (mint ahogy már a többi fát az iskola előtt)  Az ünnepségen játékos vetélkedőt rendeztek a 8. és 9. évfolyam tanulóinak (sok jutalommal), takarítógépek működtek az iskola előtt és dolgozott az iskola takarító csapata is Vrábel Mária tanárnő vezetésével. (11. évfolyam)

4. Szelektív gyűjtés
Folyamatos a PET palackok és a papír szelektív gyűjtése, a gyerekek aktív bevonásával

5. Madárdalos csengő:
A tanévben szerdánként továbbra is, már hagyományként madárdal szólt csengőhangként.
Folyamatos köszönet Stimecz András kollegánknak, aki a madárhangokat csengőhanggá varázsolja.

A következő madarakat hallhattuk:
Szeptember:   csuszka   Február:   süvöltő
Október:   szárcsa    Március:   széncinege
November:   daru    Április:   barázdabillegető
December:   fenyőpinty   Május:   fülemüle
Január:   gyurgyalag   Június:   füleskuvik

 

 

6. Kapcsolatok:

Pangea Egyesület (Pénzesgyőri tgyak)
Csemete Egyesület (Bugaci tgyak)
Kiskunsági Nemzeti Park (Bugaci tgyak)
Fővárosi Állatkert (Bugaci tgyak, bagolyköpet beszerzés)
Magyar Madártani egyesület (Öko-iskola-madárodúk, Bugaci tgyak)
Magyar Természetvédők Szövetsége (Öko-témahét, interaktív vetítés)
Újbuda Környezetvédelmi Osztály (szelektív gyűjtés)
Újbuda Prizma Kft. (Faültetés)
ÚPI

Biológia Ének Fizika Földrajz
Kémia Matematika Történelem Irodalom
Angol Német Francia Informatika
Testnevelés Társadalomismeret

Elektronikus ellenőrzőkönyv

1. évfolyam 2. évfolyam 3. évfolyam 4. évfolyam
5. évfolyam 6. évfolyam 7. évfolyam 8. évfolyam
9. évfolyam 10. évfolyam 11. évfolyam 12. évfolyam

Ökoiskola

Felvételi információs központ

Iskolai étkezés