Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium
Bethlen - Általános Iskola Bethlen - Gimnázium Bethlen - Keveháza utcai telephely Bethlen - Kincskereső tagiskola
Webes levelezés
Ökoiskola

Andromeda Travel

Vida Fitness


Hírek
Szerző: Dunayné Limbek Andrea @ 2014. június 27. - 11:37 :: 2061 megtekintés :: 0 hozzászólás :: Ökoiskola

ÖKOISKOLAI beszámoló
2013-14. tanév
Összeállította: Dunayné Limbek Andrea
1. Terepgyakorlatok:

a) Pénzesgyőr – Hetzl Andrea beszámolója
(kísérnek: Hetzl Andrea, Dunayné Limbek Andrea, Bíró Barbara, )
2013. szeptember 25-26-ig a 9.a, október 2-4-ig a 9.b osztály vett részt ökológiai-botanikai terepgyakorlaton Pénzesgyőrben.  Az idő szokatlanul hideg volt, de ennek ellenére alapvetően jól sikerült mindkét terepgyakorlat. Az idei évben egy kicsit módosítottunk a megszokott programokon.
Az 1. nap érkezés, kipakolás, vacsora után a gyerekeket csoportokra osztottuk és egy feladatlap segítségével felfedezték magát a Pangea házat. 22 órától éjszakai túrára vittük őket.
A 2. napon délelőtt az osztály egyik felével a Som-hegy alján ökológiai alapfogalmakkal ismerkedtük, az erdő természetességét vizsgáltuk, a fák életkorát határoztuk meg. Az osztály másik felével a kerteskői szurdokba kirándultunk, közben különböző növénytársulásokkal és növényfajokkal ismerkedtünk. Ebéd után, délután ugyanez volt a program, a két csoporttal természetesen helyszínt váltva.
A 3. napon délelőtt rendbe raktuk magunk után a házat, majd busszal beutaztunk Zircre, ahol szakvezetés kíséretében megnéztük a Bakony Múzeum természettudományi kiállítását, majd a gyerekek csoportokban feladatlapot töltöttek ki a látottakkal és az elhangzottakkal kapcsolatban. Az előadások érdekesek voltak, a múzeum anyaga színvonalas, ezért szerintem érdemes a továbbiakban is beépíteni ezt a programot. A múzeum után tettünk még egy sétát a zirci arborétumban, ami viszont a látnivalókhoz képest viszonylag drága, ezért el kell gondolkodni azon, hogy szeretnénk-e jövőben is vagy sem.
b) Bugac - Hetzl Andrea és Dunayné Limbek Andrea beszámolója
Az idén a kötelezően bevezetendő kerettanterv miatt egyszerre két évfolyamot kellett Bugacra vinnünk, ezért teljes évfolyamokkal mentünk a terepgyakorlatra. 2014. május 14-16-ig a 8. évfolyam, május 21-23-ig a 7. évfolyam vett részt terepgyakorlaton Bugacon. Ennek a terepgyakorlatnak is módosítottuk a programját, mert a korábbi rossz tapasztalatok után új szálláshelyen, Soltvadkerten, a XI. kerület nyári táborában szálltunk meg. A szállás tökéletesen megfelel a céljainknak, kulturált, tiszta, jól főznek, ezért érdemes továbbra is ebben gondolkodnunk.
A 8. évfolyam terepgyakorlata alatt sajnos végég esett az eső és hideg volt, így az eredetileg tervezett programok többsége meghiúsult. Szerencsére nem csak a rossz idő miatt volt különleges a 8. évfolyam bugaci terepgyakorlata, hanem azért is, mert Nagy Gabi és Sík Margó közreműködésével az idegen nyelvet is becsempésztük a biológia mellé. Az idegen nyelvi feladatokat és a biológiai szakmai feladatokat forgószínpad-szerűen variálva le tudtuk foglalni az összes gyereket az óriási ebédlőben.
A 8. évfolyam bugaci terepgyakorlatának részletes programja: (kísérnek: Hetzl Andrea, Dunayné Limbek Andrea,Nagy Gabriella, Sík Margó, Paszicsnyek János, Kovács Balázs)

1. nap:  14.30: indulás busszal az iskola elől
   16.30-18.30-ig látogatás a viperafarmon
  este: kipakolás, szobabeosztás, vipera totó kitöltése magyarul, majd viperával kapcsolatos
  feladatok angol és német nyelven
  éjjel: éjszakai túra
  24 órakor takarodó
2. nap:   6.30-kor ébresztő
  6.30-7.00 növények begyűjtése a növényismereti gyakorlathoz
  9.00-11.00 növényismeret magyar nyelven 2 csapat, angol nyelven 1 csapat, német nyelven
  1 csapat, forgószínpad-szerűen váltva egymást
ebédcsomagok kiosztása
  11.30: indulás Kecskemétre: az egyik csoport a Természet Házában előadást nézett meg a Kiskunsági Nemzeti Park értékeiről, majd az interaktív kiállítást tekintette meg
  ezalatt a másik csoport sétált a városban, megtekintette a város híresebb épületeit pl.. Cifra
  Palota, majd cseréltek
  17.00: visszaérkezés Soltvadkertre, majd 1 óra szabadfoglalkozás
  18.00-19.00 vacsora
  19.00: a 4 csapatnak ki kellett találnia egy öt perces jelenetet, melyekben meghatároztuk az alábbiakat: egy bizonyos idegen nyelvű mondatnak szerepelnie kellett a jelenetben (pl.:Run forest, run!) a helyszínt is megadtuk, (pl: Normafa, Kunpeszér, Helvécia, Bócsa) és a stílust is (pl.: magyar népmese, anime, Gyűrűk ura, Helyszínelők). A csapatokat a tanárok és gyerekek szavazatai alapján értékeltük, jutalmaztuk.
Ezután társasjáték-játszóházzá alakítottuk az ebédlőt, ahol kb. 10 különböző játékból választhattak a gyerekek. A végén beindítottuk a disco-t is, eziránt kicsi volt az érdeklődés, többen a gumicsizmás-foci-a-pocsolyában sportot választották, míg végül elérkezett a takarodó ideje (23 óra), ekkor nagy nehezen a zuhany alá, száraz ruhába majd az ágyba parancsoltuk őket.
3. nap.:  7.15: ébresztő
  8.00-8.30 reggeli
  9.00.11.00: az előre kiadott kiselőadásokat tartották meg a tanulók csapatonként, majd madarakkal foglalkozó feladatlapokat oldottak meg angol és német nyelven.
  11.00-12.00: összepakolás, szobák takarítása, ágyneműk raktárba hordása, buszba bepakolás, indulás Jakabszállásra, a lángos-ebéd elfogyasztására
  12.30-13.30: ebédelés
  15.30: megérkezés az iskolához

A 7. évfolyam bugaci terepgyakorlatának részletes programja: (kísérnek: Hetzl Andrea, Dunayné Limbek Andrea, Cserven Irén, Czakó Bence)
A 7. évfolyam terepgyakorlata idején nagyon jó volt az időnk, így tényleg eljutottunk Bugacra, tudtunk terepi programot szervezni.
Az 1. napon odafelé megnéztük a kunpeszéri viperavédelmi központot és meghallgattuk Péchy Tamás előadását. A szálláshely elfoglalása és vacsora után csoportokra osztottuk a társaságot, majd éjszakai túrára mentünk.
A 2. napon terveink szerint 4 csoportban forgószínpad-szerűen a gyerekek két programon vettek volna részt, egy növényismereti sétán a homokpusztán, illetve egy méhészeti bemutatón. Sajnos a méhész az utolsó pillanatban lemondta a programot, így gyorsan változtatni kellett. Végül a növényismereti sétán mindenki részt vehetett, a társaság egyik fele egy kiállítást nézhetett meg az Alföld fásításáról, a másik fele pedig egy tanösvényt járhatott végig. Délben megnéztük a lovasbemutatót, majd két csoportban megnéztük a Pásztormúzeumot. Este a szálláshelyre visszatérve beragasztottuk a begyűjtött és megismert növényeket a füzetbe és csoportokban előadták a gyerekek a még otthon elkészített kiselőadásaikat.
A 3. napon délelőtt csoportokban, forgószínpad-szerűen összefoglaló játékokat játszottunk a gyerekekkel, illetve Czakó Bence métázott velük.
Összességében jól sikerült és eredményes volt a terepgyakorlat, hazatérve a diákok többnyire jó eredménnyel zárták a tanultakból írt beszámolót.
c) Balaton-felvidéki terepgyakorlat – Török Csaba beszámolója

10. évfolyam (kísérnek: Török Csaba, Ugron Ábel, Soha József, Vitáris Balázs)
Másodjára mentünk erre a helyszínre, lassan-lassan kinőve az új helyszín gyerekbetegségeit, ésszerűsítve a terep adta lehetőségek időbeosztását (az egyik programunkat így is elmosta az eső). A kihívást többek között az jelentette, hogy egyszerre vittük a teljes évfolyamot (mindkét osztályt) amelynek fő oka a szűkös pénzügyi keret volt. A kihívást elsősorban a két osztály egymással szembeni ellenségeskedése jelentette…Szép feladat volt megoldani a 3 napos békés összezártságukat. Végül is ilyen szempontból egyféle sikertörténetről is beszélhetünk (ebben nagy szerepe volt a kísérőtanároknak: az évfolyamfelelős Soha József játékos eszközei, és Vitáris Balázs közvetlenségének is). Biztos vagyok benne, hogy amint átkerül a 9. évfolyamra, ez a terepgyakorlat még hatékonyabb lesz – mivel a terepgyakorlat tematikáját a 9. tananyag fedi le.

2. Rendhagyó biológia órák:
a) 2014. március 11-én a 8.a osztályban rendhagyó biológia órát tartott Morandini Pál, a Magyar Madártani Egyesület munkatársa, megvizsgáltuk a költőodúkat, az egyikben 10 széncinege tojást találtunk. Kitakarítottuk az odúkból a tavalyi maradékot, megismertük, hogy miből rakja a fészkét a széncinege, szó esett különböző városi madarakról is, pl. a vörös vércséről.
b) 2014. április 28-án, a 9. évfolyamon egy-egy rendhagyó biológia órát tartott Lenkei Péter, a levegő munkacsoport egyik munkatársa a levegőszennyezésről és egészségügyi hatásairól.
3. Az idén is folytatódott a „madárdalos szerdák” hagyománya. Ebben a tanévben a következő madarakat hallhattuk szerdánként csengőszóként:
szeptember: füsti fecske
október: kék vércse
november: vetési varjú
december: citromsármány
január: túzok (2014-ben az év madara)
február: ökörszem
március: vörösbegy
április: fehér gólya
május: házi rozsdafarkú
június: nádirigó

A madarakról szóló ismertető poszterek, leírások elkészítésében a 7. és a 8. évfolyam volt a legaktívabb.
4. Szelektív gyűjtés
Az idén bevezettük a papír folyamatos szelektív gyűjtését is, papírgyűjtő edényeket helyeztünk ki a PET palack gyűjtő és a vegyes hulladék gyűjtő edény mellé. A papírgyűjtő edények feliratozásában (festékszóró palackkal, sablonnal) Schuszter Blandina (11.b) volt segítségemre. Ő gondoskodik a papírgyűjtő edények ürítéséről, gyakran bevonja a munkába osztálytársait is.
A PET palackok gyűjtése továbbra is folyik, a folyosói gyűjtőedények ürítését, palacktaposást nem állandó csapattal, hanem mindig más gyerekekkel végzem, így mindenki részesedik a környezetvédelmi munka dicsőségéből. A jövő évre célul tűztem ki, hogy kollegáimat is jobban bevonom a szelektív gyűjtés folyamatába legalább azon a szinten, hogy a heteseket ne mulasszák el figyelmeztetni, ha az osztálytermi gyűjtőedényekből már kilátszanak a palackok.
5. Madárbarát kert
Télen az alsós osztályok közreműködésével folyik a madáretetés.
A költőodúk takarítását a Magyar Madártani Egyesület munkatársával, Morandini Pállal végeztük.
6. Fővárosi Szelektív Fesztiválon való részvétel iskolai szinten
2013 december 2. és 6. között zajlott a fesztivál, ezalatt iskolánkban a következő programokban vettek részt a gyerekek:
- Az Öko-Pack közreműködésével „Hulladékból termék kiállítás”-t rendeztek be az aulában, melyet egész héten látogattak a gyerekek mind a 12 évfolyamból, előre meghatározott beosztás szerint. A kiállítás látogatása mindannyiszor aktív tárlatvezetéssel történt, sok érdekes dolgot tudattunk meg, pl.: mi lesz az összegyűjtött PET palackokból, üvegpalackokból, papírból, alumínium dobozokból, autógumiból és még azt is, hogy a tervek szerint 2015 végére minden háztartás új szelektív hulladékgyűjtő edényzetet kap.
- Alternatív osztályfőnöki órák az 1-4 évfolyamon az újrapapír gyártásról, interaktív óra az Italoskarton Szövetség közreműködésével
- Kézműves foglalkozások az újrahasznosítás jegyében a HUMUSZ szövetség segítségével az 1-6 évfolyamon
- Hulladék Olimpia 3-4 fős diákcsapatok részére az 1-6 évfolyamon: szelektív hulladékgyűjtés és re-tárgyak bemutatása, képzeletbeli bevásárlás a hulladéktermelés tükrében, óriás puzzle kirakása, óriás társasjáték
 

Biológia Ének Fizika Földrajz
Kémia Matematika Történelem Irodalom
Angol Német Francia Informatika
Testnevelés Társadalomismeret

Elektronikus ellenőrzőkönyv

1. évfolyam 2. évfolyam 3. évfolyam 4. évfolyam
5. évfolyam 6. évfolyam 7. évfolyam 8. évfolyam
9. évfolyam 10. évfolyam 11. évfolyam 12. évfolyam

Ökoiskola

Felvételi információs központ

Iskolai étkezés