Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium
Bethlen - Általános Iskola Bethlen - Gimnázium Bethlen - Keveháza utcai telephely Bethlen - Kincskereső tagiskola
Tanáraink
Közzétételi lista
Ökoiskola

Andromeda Travel

Vida Fitness


Hírek
Szerző: @ 2009. november 24. - 18:46 :: 6369 megtekintés :: Magyar

 

17. Irodalom és film kapcsolata
 
Rómeó és Júlia, filmes adaptációk

Írta/rendezte
Shakespeare (1595)
Franco Zefirelli (1968) angol, olasz
Baz Luhrmann (1996) amerikai, ausztrál, kanadai
Romeo + Juliet
szereplők
 
szereplőválasztás: szűzies Júlia, tapasztalatlan Rómeó, intellektuális Mercutio
maffiózó papák, extrovertált Capuletné, modern Júlia (a 90-es évekre jellemző kamaszlány vonásai), feminin Rómeó, erőszakos Tybalt, Lőrinc barát Leonardo DiCaprio... Romeo
Claire Danes... Juliet
Idő, színhely
középkori Verona
a reneszánsz világát jelző eszközök: helyszínek/díszletek, jelmez, zenék, zenei elemek
Verona Beach – modern, mai környezet: autó,karabély,strand, parti: tüzijáték, discofények, Verona hercege helikopterről intézkedő rendőrfőkapitány
aktualizációs szándék: zene, korabeli társadalmi tagozódás helyett, a mai amerikai társadalom rétegződését tükröző szereposztás (afro-amerikai "herceg", Mercutio stb.)
Nyelv
minden stílusréteg megtalálható
a durva kimarad
eredeti S. szöveg –anakronisztikus az eredeti szöveg és a szleng keveredése, szövegmondás pongyolasága, spontaneitása
Műfaj/ téma
 szerelmi tragédia
- szenvedélyek - szerelem , gyűlölet /Tybalt/, barátság, önfeláldozás /Mercutio/ - reneszánsz érzelmek, szabadságvágy, teljességvágy a szerelemben, ami minden áldozatot megér - végig tisztán maradnak, minden próbát kiállnak, a végzet pusztítja el őket
ua.
ua. csak keményebb világ - a tengerpartért, a hatalomért és a pénzért két rivális banda, a Capulet és a Montague család folytat kegyetlen harcot
 
Filmes eszközök:
ritmus:
 
Bál hosszasan elnyújtott bemutatása, szereplők gyakori közelképei
a tömegfilm elemeinek alkalmazása: üldözéses jelentek, autók, fegyverek, zene, klipvágás, erőszak naturalisztikus látványának hangsúlyozása (lövöldözés, tűz, verekedés stb.), televízió/hírek információformáló szerepe, sztárbeállítások/sztárcsinálás kellékei, slágerzene, szélsőséges arckarakterek (pl. Tybalt, Mercutio), szexualitás ("jó kis szuka, hol a luka", Mercutio)
Világítás, színek
 
Lágy, pasztell
Neonfény,túlfűtött egyházi jelképek, ismerős és egyben furcsa, a középkort idézi
előreutalások
Júlia halállal kapcsolatos metaforái
Mercutio a bálban egy koponyaálarcot visel
A Montague-k színes hawaii ing, a Capuletek – fekete (ellenségeskedés)
Romeó a bál előtt sétál egy kriptában
elhagyások
S.-nél hangulati ellentétesség
Pl. 3x – párbaj (motívumismétlés)
- szolgák – humoros
- Tybalt – Benvolio – komoly
- Capulet- Montague hálósipkában - humoros
 
 
 
 
Komoly
pl. elhagyja a humoros jeleneteket az elején
Komoly
– pl. az eleje – félelmetes autósüldözések (hihetőbb, hogy a két család viszálya akadálya a szerelemnek)
elhagyja a humoros jeleneteket
 
 
- Kihagyja a nyersebb mondatokat, sikamlós vicceket
 
 
 
- kimarad a patikárius (S. a pénz hatalmáról is)
 
 
 
- kimarad a végén Páris (a szerelmi ostobaság)
kimarad Páris megölése
cselekmény-szerkezet
 
 
 
a szerelem 3 változata
1. Rómeó – petrarkista, szenvelgő melankóliája, sóhajtozik – komikus – Róza affektáló,
2. Páris – gyakorlatias, a papának udvarol, opportunista
3. Rómeó és Júlia
báli találkozás - lírai szonett
Róza elmarad – R. nem nagyon bánatos
 
Paris középkorú
Róza
 
 
Paris – magazinok címlapfotója, sztárkultusz
erkélyjelenet
- Júlia rajongó gyakorlatiassága
- Rómeó - álmodozó, rajongó, költői képek
Szenvedély, erotikusabb
Vad szenvedély
esküvő
Lőrinc barát megértő segítsége
Alig bírják kivárni
hivatalos
Tybalt halálhíre
- 3 órás asszony - a dajka megint mellébeszél, - ellentétes érzések - felnőtté válás
 
Nincsenek kétségei Júliának
Méregpohár kiivása
Júlia elbizonytalanodik
Nem bizonytalanodik el, a felnőtté válását hátráltatja
 
jellemek
 
 
 
Júlia
- naiv gyermeklányból áldozatot hozó asszonnyá érik
 
 
Rómeó
– romantikus álmodozó, áldozatkész
 
 
szülők
Árnyalt – Capulet- félti a lányát– 14 éves
Capuletné a szépségét ápolja, nem tud meghitten beszélni a lányával
- háttérbe kerülnek a felnőttek,
díva anya, nem találja a hangot
Tybalt -
ő is idealista, indulata kamaszos bizonytalanságból fakadó túlzás – gyűlölete éppoly irracionális, mint a szerelem
 
 
Mercutio
 M. féktelen, humoros
Szökőkútban hűti le magát
Fekete, kábítószerrel kínálja Rómeót – felnőttek elleni lázadás
dajka
komikus karakter – a szerelem alsóbb szférái – életvidám testiség, a tragédiával nem tud megbarátkozni
parlagias
 
Lőrinc
vívódás
félelmetes
misztikus keresztény jelképek
értelmezés, üzenet
Nem keres felelőst.
kibékülés
A vietnámi háború és a szexuális forradalom idején: John Lennon: „Szerelmeskedjetek, ne háborúzzatok”
a szenvedély, gyűlölet és szerelem épp olyan heves, mint bármikor. A szerelmesek, bár minden ellenük esküdött, csak egymásért hajlandók élni: megküzdenek mindazokkal, akik ifjúságuk és érzelmeik ellen formálnák a világot.